Водич за осмаке

 

Координатор: Јелена Петровић, професор српског језика Стручни сарадник: Нада Вујановић, психолог

Стручни сарадник: Јованка Зубовић, педагог

Приручник ће ти дати праве савете

 

КАКО СЕ ДОБРО ПРИПРЕМИТИ ЗА ЗАВРШНЕ ИСПИТЕ КАКО ОДАБРАТИ ПРАВО ЗАНИМАЊЕ

                 

 

 УВОД

Ускоро ћеш се наћи пред једним од важних одлука - пред одлуком која ће у великој мери да утиче на твоју будућност. Опредељење за једно од занимања и школу, није само избор онога што ћеш радити и што ће ти се дешавати следећих неколико година. Избором занимања и школе бираш оно чиме ћеш се бавити целог свог живота.

Ако будеш имао све информације које су важне за прави избор средње школе направићеш добар избор.

Овај водич има за циљ, пре свега, да те упути у „тајне" полагања пријемног и завршног испита који те чека на крају твог осмогодишњег школовања.

Да би наставио своје образовање, потребно је да се упишеш у           неку од средњих школа које трају три или четири године. Али пре него што наставиш школовање, потребно је да покажеш знање на пријемном или завршном испиту.

Ове школске године полагаће се математика, матерњи језик и комбиновани теста у јуну месецу.    

Надлежно Министарсгво направило је базу података свих ученика осмих разреда на целој територији Републике Србије, па ће се упис као и претходних година обављати електронским путем.                           Само на тај начин сваки ученик ће моћи да се, искључиво на основу онога што је сам постигао, упише у неку од средњих школа.

   

ЗА ПРАВИ ИЗБОР ЗАНИМАЊА ВЕОМА ЈЕ ВАЖНО...

1)   Да се ускладе неки важни фактори: ТВОЈЕ СПОСОБНОСТИ, ИНТЕРЕСОВАЊА, НЕКЕ ОСОБИНЕ ЛИЧНОСТИ И УСПЕХ ИЗ ОСНОВНЕ ШКОЛЕ

2)   Да се размисли о својим интересовањима - да ли те више интересују природне науке, друштвене науке или уметности.

3)   Да се добро процене твоје способности, тј. могућност да се успешно обављају неке активности. Ако се трудимо, можемо до извесне границе да развијемо своје способности. Постоје следеће врсте способности: просторна способност (способност сналажења у простору), вербална способност (способност употребе језика и вербализације), механичка способност (способност разумевања механичких процеса и решавања механичких задатака), нумеричка способност (способност брзог „оперисања" бројевима), мануелна спретност (спретност руку и прстију).

4)   Да се пази да не помешаш интересовања са способностима. Ове две ствари су у блиској вези, јер нас обично интересују активности у којима смо успешни. Али не мора увек бити тако.

5)   Да се провери да ли твоје здравствено стање одговара захтевима појединих занимања-да ли болујеш од неких хроничних болести или имаш специфичан здравствени проблем.

6)   Да се потрудиш да се што више информишеш о жељеном смеру, као и о свим осталим професијама јер ћеш на тај начин бити још више сигуран да си направио добар избор. Разговарај са одраслим људима различитих професија.

7)   Не размишљај само о томе како да упишеш одређену школу, већ покушај реално да сагледаш могућности даљег школовања и каснијег запослења. Изабери школу у коју имаш највише шанси да се упишеш.

8)   Ако желиш да студираш, да ли одабрана средња школа даје директну проходносг за упис на жељени факултет.

9)   Да се информишеш о перспективама запошљавања - да ли се релативно лако може добити посао у струци.

10) Свако занимање има и добре и лоше стране, па би било добро да се унапред припремиш на то да жељена професија поред онога што ти се свиђа има и „мање лепу" страну.

  

КОНАЧНИ БРОЈ  БОДОВА

Веома је важно разликовати завршни испит од пријемног испита. Пријемни испит полажу ученици који су се определили за уметничке школе, филолошке гимназије, математичке гимназије, гимназије за спортисте и школе за таленте, а полажу и завршни испит као и сви ученици осмог разреда који желе да се упишу у остале школе и гимназије.

Коначан број бодова потребан за упис у жељену средњу школу добија се када се саберу поени освојени на завршном испиту и на основу успеха у VI, VII и VIII разреду.

Бодове из основне школе ћете израчунати тако што саберете просек из VI, VII и VIII разреда и помножите са четири. На основу општег успеха ученик може да освоји највише 60 бодова.

  

Пример:   

VI  разред      4,23

VII разред      3,98

VIII разред     3,00

Укупно:         11,21

Када се 11,21 помножи са 4 добија се 44,84 што чини укупан број бодова на основу успеха у основној школи.

ЗАВРШНИ ИСПИТ

Ученици осмог разреда полажу завршни испит у својој школи. Испит се састоји из провере знања из математике и матерњег језика. Завршни испит полажу сви ученици. Максималан број бодова који можете освојити на испиту је 16 из математике, 16 из српског језика и 8 бодова на комбинованом тесту. Време за израду теста  је 2 сата.

Завршни испити ће се полагати 16. јуна – српски језик, 17. јуна математика и 18. јуна – комбиновани тест. Завршни испит почиње у 10 00 часова и завршавају се у 12 00 часова. 

   

ЛИСТА ЖЕЉА

Успех на завршном испиту и успех у основној школи, као и успех на пријемном испиту резултат су твог знања и способности. Приликом попуњавања листе жеља мораш бити реалан-на и објективан-на како би уписао-ла жељену школу.

Листу жеља попуњаваш после положеног завршног испита (27. и 28. јуна) , када већ знаш колико си укупно бодова остварио-ла по свим основама. Листу мораш пажљиво попунити, и то тако што ћеш на прво место ставити образовни профил који би највише желео-ла да упишеш (наравно, у складу са остварсиим бодовима). Затим попуњаваш следеће обр'азовне профиле које би желео-ла да упишеш, али не без икаквог реда, већ од већег ка мањем интересовању.

Не препоручујемо ти да наводиш школе за које уопшге ниси чаинтересован-а, јер би, на основу твојих бодова и места жеље на листи, могао- ла бити распоређен-а баш у ту школу, иако не би желео-ла да је упишеш.

Школе које су удаљене од места где живиш не би требало да наводиш уколико немаш могућности да живиш у другом месту или да путујеш до школе, нарочито уколико у месту где живиш постоји исти такав образовни профил.

У Конкурсу испред сваког образовног профила постоји шифра тог образовног профила. Ту шифру уписујеш у листу жеља тамо где је то у обрасцу предвиђено. ШИФРУ УПИСУЈ ОНАКО КАКО ЈЕ НАПИСАНА У КОНКУРСУ. ШИФРА ЈЕ ПИСАНА ЛАТИНИЦОМ ТЕ ЈЕ ТАКО И ТИ МОРАШ УПИСАТИ У ОБРАЗАЦ. ПРЕПОРУЧУЈЕМО ДА ДОБРО ПРОВЕРИШ УПИСАНУ ШИФРУ, ЗАТО ШТО ШИФРА ПРЕДСТАВЉА ОЗНАКУ ОБРАЗОВНОГ ПРОФИЛА И НАЈЗНАЧАЈНИЈИ ЈЕ ПОДАТАК У ЕЛЕКТРОНСКОЈ ОБРАДИ ИЗРАЖЕНЕ ЛИСТЕ ЖЕЉА.

НЕМОЈТЕ САМИ ДА ПОПУЊАВАТЕ ОБРАЗАЦ ЗА ЛИСТУ ЖЕЉА да не бисте направили грешку код уноса редоследа школа или шифру жељене школе, зато што је после тога веома тешко наћи одговарајући образац. На дан попуњавања листе жеља, у школи ће бити и ваше разредне старешине и стручни сарадници које ће вам помоћи око попуњавања обрасца за листе жеља.Треба нагласити да ваши родитељи морају да потпишу листу жеља, па је неопходно да и они тог дана буду са вама.

НАЈЧЕШЋЕ ГРЕШКЕ КОЈЕ УЧЕНИЦИ ПРАВЕ ПРИЛИКОМ ИЗБОРА ШКОЛЕ

 

-          Уписаћу се у најближу школу. Мрзи ме да путујем кроз саобраћајну гужву аутобусом у коме морам да стојим на једној нози.

-          Мој најбољи друг се определио за то занимање. Не желим да се раздвајамо, наставићемо школовање заједно.

-          Осветнички пут. Одлуке типа: „Показаћу ја њима шта и колико могу“.

-          Или ћу уписати жељену школу или ми је потпуно свеједно штаћу уписати.

-          Ја сам одличан ученик, све ми иде сјајно од руке. Знам да ћу, шта год да упишем, бити успешан.

-          Пошто немам баш сјајан успех, уписаћу се у ону школу која ме прими.

МАЛИ САВЕТИ ЗА ПОЛАГАЊЕ ЗАВРШНОГ ИСПИТА

- Покушај да дођеш на испит у доброј физичкој кондицији. Завршни испити трају два сата-корисно је наспавати се колико је то могуће, доћи свеж, одморан и сит.

- Пре него што кренеш провери да ли код себе имаш сав потребан прибор и документа.

- Пажљиво саслушај упутства. Слободно питај како да исправиш погрешан одговор.

- Пре него што почнеш са решавањем задатака пажљиво погледај цео тест. Планирај и распореди решавање појединачних задатака. Прво решавај задатке или групе задатака које најбоље знаш-тако ћеш ојачати самопоуздање.

 - Пажљиво и до краја прочитај свако питање пре него што означиш свој одговор. Ако те питање збуњује прочитај поново.

-  Ако се „блокираш" одговарајући на неко питање,не размишљај предуго. Почни да решаваш нешто друго, током решавања другог задатка твој ум ће и даље тражити одговор.

-  Обрати пажњу на ситнице и „цаке".

- Уколико осетиш напетост или страх застани мало и одмори се. Покушај извесно време да дишеш дубоко и лагано. Или, уместо тога, замисли неки пријатан. За тебе умирујући призор и задржи га извесно време у мислима. Након опуштања настави да решаваш тест.

 - Остави довољно времена да још једном прегледаш свој рад и провериш да нешто није изостављено. Предај свој рад тек када провериш и исправиш евентуалне грешке и пропусте.

И, изнад свега, буди оптимиста!